Minisemester 19/6

Lite snabbt bestämde vi oss för att åka ner till Varberg på lördagen, roligt att komma iväg lite, se lite nytt eller i alla fall något annat än det vi ser varje dag. På fredagen hittade mannen ett boende lite utanför Varberg, men då tar vi det och blir borta nästan hela helgen.

Åkte till Varberg på lördag förmiddag, började med marknaden på torget som de alltid har varje lördag, mysigt att bara gå omkring bland folk igen!

Kaffe hade vi med oss, så köpte en kartong jordgubbar innan vi gick mot kallbadhuset och fästningen där vi drack kaffet och njöt av jordgubbarna.

Åkte sen mot Träslövsläge, ett gammalt fiskeläge som fortfarande är produktivt. Här finns fiskaffär, ett populärt glasscafé (lång kö för att köpa glass), sandstrand med salta bad och en fantastisk restaurang som vi bokade bord på till kvällen.

Sen åkte till vandrarhemmet som vi skulle bo på ”Annas Bed &Kitchen”, en gård ca två km från Träslövsläge.

Huset är uppfört 1900, det var från början traktens fattiggård för gamla och ”lytta”.
Här fick de husrum och gården blev deras levebröd. Där de fattiga jonen fick hjälpa till på gården.
1954 blev det ett mer traditionellt ålderdomshem och 1967 blev det ett vandrarhem.
I källaren fanns en gammal vedeldad bakugn för 50 stora brödkakor, likrum och dårceller med rejäla kedjor att låsa in jonen med. Enligt en granne vars mor har berättat för honom att 1912 kom det en häst droska med en man med tvångströja som skulle sova över i ett av dårcellerna för vidare transport till Santa Maria i Helsingborg.

På kvällen åkte vi tillbaka till Träslövsläge för att äta på ”Joels brygga”. Vi åt först musslor kokta i vitt vin, så gott! Sen blev det Joels fisk och skaldjursgryta, ljuvligt gott! Utsikten under kvällen gick inte att klaga på!

Avslutade med en promenad längs med havet innan vi återvände till vandrarhemmet.

Lycka! 10/6

Nu är det gjort, andra sprutan vaccin, Pfizer!

Hade en tid på dagen sex veckor efter jag fått första sprutan. Känns så skönt!

Funderade på vad ska jag göra nu när jag får röra mig fritt igen, med måtta. Ska ju fortsätta vara försiktiga. Jag vet inte vad jag vill göra, gå ut och äta, gå i affärer, träffa folk jag inte träffat på länge som mina mostrar? Vi har ju levt ett ganska bekvämt och väldigt instängt liv, jobbat och sen åkte direkt hem. Många promenader har det blivit under pandemin, vi har utforskat nya platser. Kanske njutit lite mer av att promenera och dricka kaffe ute!

Göteborg 400 år! 4/6 2021

Vi var så laddade på förskolan för att fira vår stad! Vi hade pratat och förberett hos hela veckan. Vår stad 400 år!

Vi har ju förmånen att hålla till i de allra äldsta platserna av Göteborg. Redan innan 1621 så fanns det tidiga Göteborg på Kvarnberget i Färjenäs. I början av 1600-talet det en kyrka uppe på Kvarnberget.

I börjat av veckan var upp till Kvarnberget för att plocka syréner, vi skulle göra syrén-saft och även rabarbersaft. På självaste födelsedagen skulle vi ha saftprovning i ruinen efter den först kyrkan.

Vi skapade en fantastisk Göteborgs-vägg på vår avdelning som vi fyllde på eftersom.

På födelsedagen gick vi upp till kyrkoruinen och hade vår provning, vi hade pyntat med ballonger och hade kasta-boll-i-hink tävling. Pricken över i var väl att Ostindiefararen sköt salut när vi var där!

Till lunch den dagen blev det ”Halv special”, blir nästan inte mer Göteborgskt. Till efterrätt blev det en bakelse framtagen just för denna dag. Det är en somrig bakelse bestående av en mördegsbotten med mazarinfyllning, toppad med passionscurd och passionsmousse.

Efter en intensiv och varm arbetsdag/ vecka kändes det skönt att komma hem. Hemma väntade bubbel och hemmagjord smörgåstårta! Kvällen var alldeles ljummen så dukade med vår sommarduk i vår trädgård och njöt av mat och dryck!

Vilket firande det blev ändå trots pandemi och restriktioner!

Morsdag och hemresa 30/5 2021

Morsdag idag! Plockade en bukett med syréner igår så det doftade så gott i rummet. Min bukett till mig!

Ingen mamma har jag att fira, men lägger upp en fin bild på henne.

Så var det dags att åka hem, det går alltid så fort när man har det så mysigt. Eftersom vi skulle sitta i bilen många timmar så ville vi ta en promenad innan det var dags att åka.
Det blev en tur till Hagaparken, gick längsmed Brunnsviken, så vackert med all grönska och en syréndoft som var helt magisk.

Vi var ute ca en och en halv timma, så varmt och skönt! Sen satte vi oss i bilen för hemfärd. Även på tillbaka vägen stannade vi vid Brahehus.

Två av barnen var hemma när vi kom hem, så vi grillade ihop innan de begav sig hem till sitt. Så det blev lite morsdag-firande ändå! Tack för en riktig kanon helg!

34 år ihop!

Ulriksdal 29/5 2021

Solen strålade från en klarblå himmel när vi vaknade! Frukosten hade vi bokat till 8.30, under pandemin så bokar man en tid så att det inte blir för många frukostgäster samtidigt. De har en riktigt bra frukost med mycket att välja på.

Efter frukosten gick vi bort mot Ulriksdal och slottsträdgården. Det var så vackert, skir grönska överallt.

Var till handelsträdgården och suktade efter bl a pioner, de hade så mycket, den ena finare än den andra. Men dumt att dra på en stor pion ända hem, vi får handla det när vi kommer hem. Köpte några små växter bara.

Sen måste vi bara ha kaffe! Det fick bli i slottscafét, fick bästa platsen i goa stolar, där satte vi och mådde gott.

Promenaden tillbaka till hotellet gick genom ett mysigt koloniområde, med den ena stugan sötare än den andra.

På eftermiddagen blev det poolhäng med bad på takterrassen, denna gång blev det rosé gjord på druvor från Toscana men gjord på hotellet.

Ikväll blev det middag på hotellet, det var en fantastisk måltid. Förrätt som vi delade på, en italiensk charkuteri/ostbricka. Till varmrätt blev det grillad kalvytterfile’ med grön sparris, hjärtsallad, rökt ricotta, serverades med en sky på parmesan och oliver.

Avslutade dagen med en liten promenad en bit vid Brunnsviken.

Förlovningsdag! 28/5 2021

Tänk att vi idag har vi varit förlovade i 34 år, wow! Är fortfarande så lycklig, 34 år med mannen i mitt liv!

Den här helgen hade vi bokat in oss på The winery hotell i Stockholm. Startade dagen tidigt för att hinna upp till hotellet och Stockholm så vi skulle få tid där.

Kaffepaus i Brahehus, så vackert där nu! Solen sken, massor av blommor, Mandelblom, Gullvivor, Violer och mycket annat, jag blir ju så lycklig av att bara vara i den miljön. Massor av Rapsfält både på Visingsö och fastlandet.

Solen var bakom moln när vi kom fram så vi bestämde oss för en promenad till Mall of Scandinavia. Som vanligt så handlade vi inget, bara kaffebönor på Starbucks, älskar deras kaffe.

Middag blev det på en grekisk restaurang, Kalmata kolgrill, promenadavstånd från hotellet, har ätit där flera gånger och gillar verkligen den restaurangen. Avnjöt en moussaka med grönsallad och zatsiki, och den här gången satt vi ute och gottade oss!

Tillbaka till hotellet blev det bad i deras pool och poolhäng på takterrassen med vingården Terrenos goda rosé.

Eftermiddagskaffe 19/5 2021

Onsdagar slutar jag alltid vid två-tiden och idag var det så härligt ute, sol och så där lite lagom varmt. Mannen min kom ner till Eriksberg och mötte mig när jag slutade. Så klart hade han kaffet med sig också! Vi promenerade längs med kajen mot Färjenäs.

Planen var fika på Kvarnberget. Hade gått där uppe på min lunchpromenad idag och ville nu att mannen skulle få se vad vackert det är där, nu kan man riktigt känna syréndoften där.

På vissa ställen är syrénen mer utslagen än på andra ställen. Vi hittade ett bord med bänkar på den högsta platsen på Kvarnberget men det var syrénen runt om så det var lä just där.

En riktigt njutbar eftermiddag, det är inte mycket som slår kaffe i det fria!

Blomstervandring 18/5 2021

Nu händer det så mycket i naturen, allt vaknar till liv, det är så skirt och vackert. Lunchpromenaden gick uppe på Kvarnberget bland de gamla husgrunderna och tomterna. Det växer mängder med syrén, både lila och vita. Än så länge inte riktigt utslagna, doften kommer bli magisk när de väl slår ut.

Däremot doftar det ljuvligt av Hägg. Det var väl mellan Hägg och Syrén som skomakaren skulle ha semester enligt gammal tradition. I år blir inte semestern så lång för den stackars skomakaren.

Blommor finns det mycket av, man kan bara gissa var det fanns hus. Mycket är med all säkerhet planterat en gång i tiden och som har fått vilda till sig.

Hundkex, Stinknäva och Fältarv

Förgätmigej, Spansk klockhyacint och Engelsk klockhyacint.

Många körsbärsträd som står i full blom och flera äppleträd med många blomknoppar.

Härligt med denna vackra natur, en balsam för själen att vandra där varje dag!

Hisingsbron 14/5 2021

Idag gjorde vi ett besök i stan. Vi är så sällan i stan, i synnerhet nu i Coronatider. Hade fått en tid på NK för trådning på fredagskvällen. Vi kör över nya Hisingsbron för första gången, lite kul, allt har ju en första gång.

Lite omständligt med bil inne i stan, kändes som hela stan var uppgrävd. Men vi lyckades till slut hitta ett ställe där jag kunde gå ur bilen.

Efter trådning och köpande av schampo på Åhléns så möttes vi vid stationen och gick över bron, också en upplevelse. Älskade alltid att gå över Göta Älvbron, vidden, ljuset och alltid blåste det på bron, men fantastiskt.

Röda mattan var utlagd för oss! Inte alls lika jobbig att gå över som den gamla bron, den är ju inte lika hög, kan bero på det.

Plantering 12/5 2021

Kristi himmelsfärds dag och jag är ledig! Så skönt att bara jobba tredagars vecka. Morgonpromenaden gick genom vår skog. Det är så mycket blåbärsblom i skogen, tänk om det blir lika mycket blåbär som förra sommaren, då kunde man sitta stilla på ett ställe och plocka en hink full.

Dagen fortsatte i trädgården, vi flyttade våra planteringslådor på hjul då vi haft besök av rådjur som äter våra växter. Till baksidan har vi grindar så dit kommer de inte in. Dessvärre hade båda lådorna angripits av mjöldagg så vi testade att klippa ner det som kommit upp och ser om det hjälper.

Satte även rödlök och några frö av vaxbönor och zucchini. Självklart en del blandade blomfrö.

Hittade några små sippor i syrénhäcken som vi flyttade till nya rabatten. Det var en dubbel vitsippa och även en dubbel gulsippa. Vi får hoppas att de överlever flytten och växer till sig.

Nu blommar det så fint i trädgården, älskar att bara sitta och titta på alla blommor.