Juli 2021

Visst hade vi en fin juli månad! Började med en ordentlig värmebölja. Jobbade en vecka in i månaden innan det blev dags för semester. Vi var på konstutställning på Hönö, maken moster ställde ut sina oljemålningar. Firade min semester med att åka båt in till stan.

Redan lördag morgon den 10 juli var det av på semester norr ut i landet. Så klart att den dagen regnade det rejält. Första kaffepausen vid Tveta kyrka späddes kaffet ut ordentligt av regnet.

Vi får meddelande på lördag kvällen att svärmor har ramlat och hamnat på Gävle sjukhus. Vi funderade på om vi skulle få vända och åka tillbaka? Men det behövde vi inte. Kom så till Långsjöby på söndag kväll. Möttes av en trädgård med mycket högt gräs, vi visste vad vi hade framför oss att göra. Elva år sedan jag var där sist, kändes lite märkligt att vara tillbaka.

Vi fick en fin vecka i byn. Många utflykter gjordes, Wilhelmina, Bäsksjö, Kittelfjäll, Borkan, Dikanäs, Storuman, Stensele. Var tillbaka till platser vi varit till när barnen var små. Vi åt färska hjortron varje dag som vi varit på myrarna och plockat. Slogs med mygg, broms, knott och sviarn. Vi träffade släktingar som vi inte sett på länge, vandrade genom byn flera gånger för att riktigt pränta in hur det såg ut nu. Vi hade en fantastisk vecka bara vi i det gamla huset i byn.

Andra semesterveckan var vi till Bollnäs och hängde med svärmor, svåger, svägerskor och syskonbarn. Vi fick också ha närkontakt med hönor.

Vi åkte ner till Göteborg i mitten av veckan. Träffade barn och barnbarn. Badade i både sjö och hav.

Tredje semesterveckan försvann det varma vädret och byttes ut av regn och blåst, vi fick möjlighet att mysa inne och bara vara.

Vi avslutade juli månad med en tripp upp till min barndoms stad där vi träffade min äldsta moster och promenerade genom stan.

Min hemstad. 31/7 2021

Det är inte ofta jag åker upp till Vänersborg, ett år sedan sist. Men nu skulle det bli av, hade kollat väderleken i flera dagar, lördagen såg det bra ut.

Vi började med ett besök på Katrinedals kyrkogård där mina föräldrar och morföräldrar ligger begravda.

Sen blev det kaffe med kakor och bakelser hos min äldsta moster. Ingen kan tro att hon fyller 95 om en månad, snygg, fräsch, snabbtänkt, hon studsade upp och ner på stolen för att serva oss. Så roligt att få träffa henne igen!

Efter kaffet skulle vi göra stan. De hade nu börjat filma för en tredje säsong i Lyckoviken och vi spanade in några av platserna.

Vi gick förbi den gamla biografen, fd fängelset, det äldsta huset i Vänersborg, gamla Riksbanken innan vi kom till kajpromenaden.

Vi gick kajpromenaden bort till Skräckleparken där vi tänkte äta men regnet hängde i luften så vi ville ha möjlighet att sitta inne men vi hade lille hunden med oss och fick inte komma in där.

Vi fortsatte att gå och kom så tillbaka till den plats på kajen där vår tur började. Det fick bli mat på Koppargrillen! Alla var nöjda med maten så det blev ett bra val!

Dags att åka hem efter en fin dag tillsammans!

Skärgårdsutflykt 27/7 2021

Det är väl ändå det som är semester, ta dagen som den kommer och hitta på saker eftersom. Vid lunchtid kom vi på att vi åker ut till Hönö och äter!

Lunchen intogs på Lillings Cottage, ett favoritställe på ön. Även denna gången blev det pizza, de har nog den bästa glutenfria pizzan jag ätit.

Dagen var mycket varm så det blev bara en kortare promenad på ön. Efter promenaden åkte vi upp mot Hälsö för att se om mannens moster var hemma. Jo då, de var hemma, blev mycket berättande om vår senaste resa i Norrland.

Åkte hem lagom tills åskan och regnet drog in, men det blev bara lite regn igen. Det varnas för stora mängder regn och kraftig åska, men än har vi inte råkat ut för det.

Badhelg 23-25/7 2021

Vilken otroligt varm och skön helg vi har haft! På fredagen åkte vi tillsammans med sonen och äldsta barnbarnet till vår dotter i Sjövik. De bor alldeles vid sjön Mjörn och där brukar vattnet oftast vara varmt. Vi badade mest hela fredagen, var bara uppe och åt lite mat innan vi badade igen!

På lördagen kom andra dottern hem till oss och då blev det salta bad.

Även på söndagen blev det salta bad, så skönt. Temperaturen i vattnet låg på ca 21 grader. Det bästa av allt vart att det nästan inte var något folk på stranden. Tror att folk har börjat resa iväg på sin semester i år.

Såna här dagar fantastiska, vi har fått njuta av salta bad, mycket sol och många skratt!

Sista dagen i byn 17/7 2021

Sista dagen här för den här gången. Det var en kall och blåsig morgon som mötte oss när vi öppnade dörren, fick lite höstkänsla. Vi valde att sitta inne och dricka vårt kaffe. Blåst innebär mindre med flygfä, det är positivt!

Det blir en tur in till Storuman för att köpa lite tunnbröd, riktigt norrländskt tunnbröd.

Hittade en kvinna från Långsjöby som satt och sålde sitt tunnbröd utanför Ica. Så klart köpte vi ju utav henne.

På vägen hem från Storuman åkte vi in en smal liten grusväg för att se om det fanns några myrar med hjortron. Dessa fantastiska små vägar med dikena fulla av vilda blommor!

Det var inte mycket vi hittade, men fanns en hel del omoget.

Senare på eftermiddagen tog vi en tur i det gamla el-ljusspåret. Dessvärre blåste det ju inte i skogen så då kom alla myggen tillbaka.

Hittade en damm mitt uti skogen som vi bestämde oss för att gå runt och där var ännu mer mygg, men den lilla dammen var fin där den låg.

Resdag 21/7 2021

Idag checkar vi ut och åker hem! Åker till svågern för att hämta sonen och varor vi hade i deras frys. Passade även på att gräva upp några små plantor jag hade blivit lovad.

Fint väder denna resdag vilket det ju inte var när vi reste upp i landet. Stannade till för en bensträckare och lite kaffe utanför Borlänge.

Ytterligare en paus blev det innan vi var hemma. Hem ljuva hem! Så skönt det var att komma hem. Vi packade upp och körde igång tvättmaskinen. Åt en kulinarisk rätt bestående av mozzarella och köttfärssås! Vi satt ute, varmt och inte en mygga!

Nöjda med fantastiska veckor i Långsjöby och Bollnäs.

Sista dagen med släkten 20/7 2021

Vi har inte valt det bästa hotellet. Så varmt på nätterna, har en fläkt och sover med öppet fönster, men sover inte bra. Frukosten, nä. Detta hotellet väljer vi inte mer.

Även idag blev det en promenad ”Vågen runt” som slingan heter. Idag sken även solen så det var varmt.

Kaffe blev det idag på Lilla K, ett sånt mysigt fik på Mobackes handelsträdgård.

Sen åkte vi ut till svåger, svägerska och resten av släkten. Några gick ner och badade, tydligen riktigt varmt och skönt i vattnet. Vi andra blev kvar på gården, satt och pratade och tittade på hönsen.

Efter bad och prat blev det kaffe med jordgubbar, glass och grädde! Maken och jag tog oss en riktigt lång promenad runt på landsbygden, tittade på flera fina gamla hus, den nerlagda järnvägen och bara var själva en stund.

På kvällen grillade vi och bara umgicks. Vi fick farmor att sjunga en sång som även spelades in. Minnet sviktar men gamla sångtexter finns kvar. Sonen stannade kvar medan maken och jag åkte tillbaka till hotellet för sista natten här i Bollnäs.

Bollnäs 19/7 2021

Morgonpromenad genom Bollnäs! Undrar just vart sommaren tog vägen? Var en sväng till handelsträdgården Mobackes, där kan man gå och drömma sig bort länge.

På eftermiddagen åkte vi ut till svågern och hans gård. Solen tittade även fram så det var riktigt skönt ute. Vi festade på färska jordgubbar och faschinerades utav deras hönor som gick fritt på tomten.

Självklart passade vi på att ta en massa bilder på syskontrion som nu var tillsammans och även på deras mor.

Svågern och svägerskan har en fantastisk trädgård med mycket blommor och trädgårdsmöbler runt om.

Även denna dagen fick vi se en solnedgång, älskar solnedgångar!

Hejdå Långsjöby! 18/7 2021

Vaknade av att solen sken, blåsigt och bara elva grader. Men sista kaffet i huset måste ju bli på altan även om det är svalt.

Vi kom iväg vid 9.30. Då var huset städat och bilen packad. Första stoppet var vid en myr innan Wilhelmina där vi plockade lite hjortron. Det var fler än vi som var just på den myren, men myren var stor så det räckte åt oss alla.

Hoppade sen snabbt in på Ica i Wilhelmina, de har så vackra flergångskassar så ville ha några med hem.

Färden fortsatte, när vi sett ut en rastplats vid en sjö så kom regnet, bara att fortsätta tills det slutade regna. Strax efter Junsele kom vi till Långvattnets naturreservat och där stannade vi. Det smakade gott med kaffe och macka! Utedass fanns det också vilket är ett plus.

Sen var det bara att gasa på, kom ut till kusten vid Sundsvall, efter det var det motorväg och då gick det lite fortare. Tyckte nog att hela resan gick rätt fort. Sista stoppet blev vid Trönö gamla kyrka där vi drack upp det sista kaffet. En mycket vacker kyrka och klockstapel! De äldsta delarna av kyrkobyggnaden är från 1100-talet och den är en av Sveriges bäst bevarade miljöer från medeltiden. Kyrkan utsågs sommaren 2008 till ett av riksantikvarieämbetets främsta kulturhistoriska turistmål.

Nu var det inte långt kvar till Bollnäs. Vi åkte direkt till hotellet som vi bokat, Grand hotell alldeles vid torget i Bollnäs, mer centralt kan man nog inte bo. Efter en snabb dusch bar det av mot svåger och svägerska utanför Bollnäs. Där var även svärmor, en svägerska till med sin äldsta dotter. Det blev en trevlig kväll med mycket prat.

Utflyktsdag 16/7 2021

Kall och blåsig morgon, men vi satt ute och drack vårt morgonkaffe. Mannen och sonen bestämde sig för att vandra upp till storberget för att beundra byn från ovan. Jag passade på att tvätta håret, plocka undan och skölja upp lite kläder. När de kom hem från utflykten blev det brunch.

Idag skulle vi åka mot Dikanäs, Kittelfjäll och Borkan.

Men vi började med att beundra Långvattsdammen med dammluckor vilka inte används längre.

Nästa stopp blev i Kvarnforsen där vi beundrade vattenfallet.

Sen kom vi till Dikanäs, en mycket liten plats, men där fanns en affär, mack, fik och världens sötaste loppis, på loppisen var vi bara tvungna att gå in. Var även in till den lilla kyrkan och tittade också.

Första fjället blev Henriksfjäll, så vackert! Det är så mäktigt med dessa höga berg och på flera ligger det snö.

Därefter blev det Kittelfjäll, vilka fjäll! Tyvärr var det mest mulet men så vackert! Här kom man skidanläggningen mycket nära.

Därefter kom vi till Borkan och Borkasjön. Kan bara tänka mig vad vackert det skulle vara om solen sken och det vore klart ute!

Passade på att kolla var mannens kusin hade sin sommarstuga, tyvärr var ingen hemma, men fint bodde de! En sån utsikt skulle man ha!

På hemvägen stannade vi till i Dikanäs och handlade lite att grilla till kvällen. Och när vi närmade oss Långsjöby igen gjorde vi en avstickare ner till släktens sommarstugor, Jo då lilla svärmor har också en tomt där.

Till min stora glädje har jag idag för första gången sett Domherrar tre gånger under vård färd! När jag sen på kvällen stod vid vägen som går genom byn, (det är där vi har nätverk) höll jag på att bli påflugen flera gånger av små svalor. Antagligen är ungarna så stora att de lär sig flyga. De är fantastiska på att flyga, de flyger så lågt så jag trodde de skulle snubbla på vägen, men icke, långt ner och sen högt upp igen.