Frost! 22/11 2021

Termometern visade på -6.5 när vi vaknade, burr! Men också härligt, vinter!

En frostnupen trädgård är väldigt vacker!

Som tur är har jag inte klippt bort gamla fröställningar utan de få vara kvar över vintern. Några blommor blommade t o m.

Lite advent/julförberedelser håller vi på med hemma. Var i skogen och plockade några små granar som jag sen satte i vatten.

På min väg mot skogen gick jag ner mot en damm för att njuta av solen och den vackra himlen. Precis där och då höll jag på att trampa på massor av trattkantareller. Tänk att plocka svamp den 22 november, hur häftigt är inte det!

Eriksbergskajen 19/11 2021

Dagen hade varit mycket stormig men det hindrade inte mig att gå kajpromenaden till bussen. Vindarna var varma och solen hade precis gått ner, det var den där blå timmen som man har hört talas om.

Kranen är nu färdigmålad och det är en snygg belysning på den. Den röda bron är upplyst, jag gillar det!

På Eriksbergstorget är träden upplysta och även vissa affärer och restauranger har fått upp belysning.

Trots att jag gick längs med vattnet så låg inte vinden på så mycket.

Efter att man har gått förbi Vindarnas tempel så kommer man fram till Slottsberget. I går gjorde jag valet att inte gå upp där då det blåste så mycket. Men även nerifrån är det fantastisk att titta på. Den här gången var det också fullmåne.

Firad igen! 3/11 2021

Tänk vad fantastiskt det är ändå att fylla år! Igår firades det igen. Denna gång var det våra barn som hade ordnat med kalas.

När jag kom hem på senare eftermiddagen hade de dukat så fint och ordnat med en massa mat. Vilken överraskning det blev. Hade nog anat det då käre maken inte riktigt kunde hålla tyst. Men ändå, jag visste inga detaljer och de gjorde det för min skull! Det var nedsläckt när vi kom in, och plötsligt kom alla fram och ropade Grattis, fick ett glas bubbel i min hand, så härligt!

Efter all mat, vi åt som vi inte hade sett mat på länge, blev det tårta och presentöppning!

Givetvis blev det ju några groupies också, vi älskar ju att ta såna bilder

Dags för hemfärd. 1/11 2021

Dags att checka ut. Men först en god frukost och sen en promenad.

Vi styrde stegen mot Humlegården, så fint med alla dessa löv i massor av olika nyanser.

Vår tur fortsatte mot Strandvägen och genom stan för att checka ut från hotellet.

Efter lunch promenerade vi vidare. Denna gång gick vi Kungsholms strand bort till Kronobergsparken.

Vilka härliga dagar vi har haft! Vi har gått massor, sett massor och njutit av god mat och dryck! Tacksam!

Har semester hela veckan så ska fortsätta ha det skönt hemma!

Hej då Stockholm, ses snart igen!

60-års dag 31/10 2021

Började dagen med champagne och paket på sängen! Blommor fanns det ju på rummet när vi kom i fredags!

Det blev en lång frukost på hotellet. De har en fantastisk äggröra här så den har vi njutit av varje frukost.

Promenad till Klara kyrka där vi lyssnade en stund på vår gamle pastor från Södermalmskyrkan Klas Lindberg, Jo då han var sig lik.

Sen blev det kaffe på Vetekatten!

Under tiden vi satt och drack kaffe så tittade solen fram, så gick mot stadshuset och Norr Mälarstrand. Att gå längs med vattnet är bland det bästa som finns!

Vilken tur vi har haft med vädret de här dagarna i Stockholm! Vi har promenerat massor. Idag var det riktigt klart så vi fick se solnedgången vid Västerbron också!

En nöjd och tacksam 60-åring!

Stockholm 30/10 2021

Idag skulle vi gå till Södermalm hade vi bestämt. Det skulle bli många steg innan dagen var slut.

En tur till Hötorget, gillar att bara få titta på alla färger som hösten erbjuder där.

Vi fortsatte Drottninggatan bort mot Helgeandsholmen och till Stortorget i Gamla stan där vi drack kaffe! Gillar att man kan sitta ute och fika fina dagar.

Gamla stan är allt bra mysigt med sina smala gränder och kullerstensgator.

På Södermalm ville jag till Tygverket för att leta tyg till nya kökgardiner , hittade ett fint vintertyg som jag ska sy panellängder av efter jul.

Fortsatte på söder på kullerstensgator även här, vi gick mot Katarina kyrka och njöt av allt vi såg, alla färger, vackra små hus och den fina kyrkan.

Lunchen intogs på restaurang Portofino i Gamla stan. En avnjöt en jättegod napolitansk pizza samtidigt som vi pratade om Portofino i Italien, där vi var för två år sedan.

Kvällen avslutades på Caliente Tapas bar. Det blev en skön promenad tillbaka till hotellet i ett disigt Stockholm.

Höstsemester 29/10 2021

Vackra Stockholm, vad roligt att se dig igen!

Vi kom med tåg till Stockholms central på eftermiddagen och möttes av en blek höstsol. Nästan två år sedan vi var här sist. Vi har ju varit i Stockholmsområdet senare, men valde då att bo norr om stan p g av Corona.

Vi valde även denna gång hotell Amaranten som vi gjorde sist, ett bra hotell som ligger på promenadavstånd till centralen.

Möttes av en fantastisk bukett på rummet som mannen min fixat. Den är så fin, precis de färger jag älskar!

Sen blev det en riktigt långpromenad, Kungsholmen, Stadshuset, Skeppsholmen och tillbaka genom stan till hotellet igen.

Kvällen avslutades på restaurang Spisa hos Helena, där jag åt fantastiska grillade lammracks.

Eftermiddag i Haga 28/10 2021

Började min höstsemester med en eftermiddag tillsammans med ett av mina barnbarn. Så mysigt att få hänga med mitt ”favorit-flick-barnbarn”! Vi gick genom en av Göteborgs äldsta stadsdelar, Haga. Namnet Haga kommer från de hagar som låg här på 1600-talet. Lilla F hade aldrig varit här så bara det var kul att få visa henne denna mysiga del av Göteborg.

Vi var inne i många affärer där vi klämde och kände på massor av fina saker, julklappsönskelistan blev lång.

Villervalla besöktes och där provades det kläder, den ena klänningen finare än den andra! Så där blir det nog en födelsedagspresent! Slutligen gick vi till Café Husaren där vi skulle fika, och hon valde en kärleksmums.

Det blev en kanon-eftermiddag med denna lilla sötnos!

Lunchpromenad! 21/10 2021

Hösten när den är som vackrast! Älskar mina promenader vid vattnet och på Kvarnberget. Det är däromkring jag hinner gå på min rast. Då kopplar jag av jobbet och tänker på annat, kanske lyssnar på någon podd, ringer något samtal eller bara går i min egen värld. Nu njuter jag av alla vackra färger som naturen bjuder på, en lisa för själen.

Dagar då solen lyser och himmelen är blå då är det som vackrast. Uppe på Kvarnberget finns mycket av de gamla tomterna med vackra buskar och trappsteg kvar.

Dagen avslutas med en promenad på kajen lagom tills solen går ner.

Höst! 17/10 2021

Vilken helg vi har haft, sköna dagar ute i skogen, tid för återhämtning och ladda batterierna på nytt.

Lördagen stormade det väldigt men då var det skönt att vara i skogen och plocka trattkantareller.

Så rofyllt att plocka svamp, man är bara fokuserad på att hitta svamp och att plocka den.

På söndagen blev det lunch vid en lite damm i vår skog.

Det är nästan som innan pandemin när man är i skogen, så lite folk. Minns förra hösten och vintern då det kändes som alla vara i skogen.

Efter lunchen blev det promenad i skogen, det gällde att hålla tungan rätt i mun så man inte snubblade på rötter och grenar.

Det finns flera ställen att stanna till på och njuta av härliga utsikter!