Korallbröllopsdag!

35 fantastiska år har vi varit gifta det måste firas! För visst har det varit fantastiskt!

Tre fantastiska barn har vi fått, fina ungdomar idag! Än så länge fyra barnbarn, fantastiska barnbarn!

Våra första elva år ihop bodde vi i Tyresö, strax söder om Stockholm, älskade det! Våren 1998 kände vi att vi var på väg därifrån, det blev Torslanda, här kom vi nära naturen på ett annat sätt och vi älskade det!

Nu firade vi alltså 35 år som gifta! Vi skulle ha en tipspromenad med frågor om oss, med lite frågor om livet innan oss. De klarade det riktigt bra!

Vi bjöd på buffé med hembakt bröd, då kan alla äta alltid något. En tårtfavorit är Karuselltårtan från Nöjds konditori och dagen till ära turkos marsipan ovanpå. Det lilla brudparet som mina föräldrar köpte till vårt bröllop satte vi ovanpå.

Så roligt att få vara tillsammans, äta gott, prata, skratta och njuta av livet! Vi är så tacksamma!

Sex-års kalas 14/8

Så klart att vi skulle ha kalaset i vår trädgård! Så roligt att fixa och göra iordning inför kalaset. Vårt näst yngsta barnbarn fyller sex år och börjar skolan!

Första gången han skulle träffa lilla kusinen! Han blev alldeles kär i henne!

Idag skulle vi även plundra våra potatissäckar. Barnen fick välja var sin, hur många potatisar var det i varje säck? Ca 15 stycken potatisar i varje säck, en bra utdelning tycker jag!

Vi grillade korv, köttbullar och kokade potatis! Så gott allting! Potatisen var nog bäst, så färsk.

Presentöppning, har nog aldrig sett en lyckligare unge. Så glad och tacksam för allt. Fick flera tröjor, lika glad för alla. Men kunde inte välja vilken tröja han skulle ha på sig så det blev allihop.

Glasståg var beställt! Det gällde att jobba snabbt med att få ihop ett tåg då vi nog hade sommarens varmaste dag. Tårtan blev en succé!

Nöjda och glada barn åkte sen hem till sitt, bara några dagar kvar på sommarlovet.

Semestervecka 5 (1/8-7/8)

En helt oplanerad vecka, sista semesterveckan.

På måndag packar vi kylväskan och fyller på kaffetermosen. Denna dag skulle vi åka till Veddige och Iglasjön. En liten sjö som ligger mitt inne i de halländska skogarna. Läste någonstans ”att det är som en liten bit av Fiji kastats ut på den halländska landsbygden. En tropisk granskogsjuvel” Men det sorgliga med sjön är att den är försurad och död, därav den mycket vackra färgen, turkos-grön. Vi tog en promenad runt sjön i en mycket vacker magisk skog. Hittade en plats med utsikt över sjön där vi åt vår matsäck.

Färden fortsatte sen mot Horred och Linneväveriet och därefter till Strömma Farm logde i Tvååker. En så skön dag med många härliga upplevelser.

På tisdagen åkte vi till Alingsås för att träffa vår dotter med familj. Åt lunch och drack kaffe ihop och småshoppade lite och så klart njöt av det lilla barnbarnet, som sov hela eftermiddagen.

På onsdagen gjorde vi en tur till Mölndal och tittade på Kvarnbyn och Mölndals stadsmuseum. Fortsatte turen till Gunnebo slott där vi beundrade alla vackra odlingar.

På fredagen gjorde vi en liten road-trip i Dalsland. Första stoppet var vid Erikstads gamla kyrka, en ruin bara. Den låg så fint mitt ute på landet med mycket gamla gravstenar runt sig.

Därefter Melleruds museum. Vi var båda mycket imponerade av detta museum, hur fantastisk de byggt upp de gamla miljöerna.

Sen styrde vi bilen mot Åmål och Tollebo kvarn. Hade faktisk tänkt åka dit tidigare i sommar men det öppnar så sent på dagarna så då passade det inte. Vilken härlig plats, fanns mycket aktiviteter för barn, en liten bod att handla i, vi köpte brödkaka, mjöl och honung. Ett mysigt fik med goda våfflor med lax på. Utedasset var väl värt ett besök.

Vi fortsatte vår road-trip upp mot Tveta, Avelsäter och Dottebol på andra sidan Värmlands gränsen. Där kommer min morfar ifrån därav besöket där.

Nu vände vi färden nedåt igen mot Håverud där vi checkade in på vandrarhemmet. Vi promenerade i Ramslöksskogen och beundrade den magiska utsikten över akvedukten. Avslutade kvällen på restaurangen vid vattenkanalen där jag avnjöt fisksoppa och maken rökt lax.

Ett litet utdrag från min morfars cykelfärd i Dalsland augusti 1919:

”två km till Håverud där vi rastade en stund och besågo slussarna samt den storslagna och beryktade ”Rännan” som leder båtvägen över brådjupet. Där var en väldigt härlig utsikt från bergstopparna som vi strävade uppför, och vackert var att se då ångf. Greta passera ”Rännan” och slussen på sin väg till Köpmannebro.”

Frukost hade vi beställt på Håveruds hotell, så vandrade dit då vi var duschade och klara på vandrarhemmet. En jättegod frukost som vi satt ute och åt med utsikt över sjön.

Efter att vi checkat ut åkte vi mot Mellerud och Sunnanmo marknad. En gammaldags marknad med anor från 1800-talet, mycket hantverk och lokalproducerat såldes. Träffade många släktingar som bor där i krokarna. En promenad ner till Sunnanå hamn blev det, där vi tittade på alla båtar och små sjöbodar.

Vi fortsatte ner igenom Dalsland en bit, till Bolstad och min pappas födelseplats. Ingen har varit där i år så gräset var högt likaså alla häckar. Men vi ville fika just där så vi dukade upp vårt kaffe under Eric´s apel och njöt, kändes så gott i hjärtat.

Avslutade veckan hemma med att ta hand om rabarberdrickan som var klar.

Tacksam för en mycket fin semester!

Semestervecka 4 (25/7-31/7)

Vaknar till ytterligare en solig och varm dag. Idag var planen Köpenhamn! Vi tar tåget dit, hotellet vi bor ligger alldeles vid centralstationen, så smidigt.

I Köpenhamn är det mycket varmt och känns som alla är där. Men vi promenerar och tittar på alla sevärdheter. Vi promenerar på Ströget bort mot Nyhavn, fortsätter mot Amalienborg där vi är med på vaktavlösningen. Fortsätter till den Lille hafsfruen innan vi vänder och går tillbaka till Nyhavn och äter lunch, smörrebröd och kall öl. Nöjda med Köpenhamn återvänder vi till Malmö och hotellet där vi lägger oss och vilar en stund.

Middag denna dag blev på saluhallen innan en promenad genom Malmö.

Nästa dag reser vi hem, men först en liten promenad i Malmö. Stannar till på vägen hem i Mjöhult och köper Parmesanost direkt från Italien. Nästa stopp blir Kiviks musteri på Solnäs gård.

Skönt att vara hemma igen! roligt att bara var ute och se sig om några dagar åt gången.

Hemma njuter vi av vackra solnedgångar på vår utsiktsplats. Har besök av mannens moster med man. Njuter av alla blommor i vår trädgård, dricker kaffe och skördar både vaxbönor och vitlökar.

Jag åker in till Göteborg en dag och promenerar över nya bron.

Avslutar veckan med en tur till Hönö där vi äter den godaste pizzan jag vet på Lillings Cottage. Sen blir det en promenad på Fotö där björnbären redan börjat mogna!

Semestervecka 3 (18/7-24/7)

Måndag morgon och vi packar ihop för att åka hem igen.

Skönt att vara hemma igen! På tisdagen kommer lilla Wilma med sina föräldrar och vi har middag hemma då vi säger hejdå till våra grannar som flyttar tillbaka till Brasilien.

Ett par dagar kommer de stora barnen till oss. Vi går till havet och badar. Jag gör en tårta ihop med äldsta barnbarnet som han sen dekorerar, en riktig sommartårta!

På lördagen åker vi ner till Malmö. Stannar i Norrviken, där vi äter lunch och promenerar i den vackra parken.

När vi kommer fram till Malmö regnar det. Checkar in på ett av Malmös äldsta hotell, Mayfair Hotel Tunneln, jättemysigt. Nu skulle vi visa Malmö för sonen som var med. Börjar med en promenad i centrala Malmö innan vi fikar i växthuset i slottsparken, charmigt att sitta där när det regnade. Vandrade så vidare och hamnade så småningom på Lilla Torg och det hade slutat regna så vi satte oss ute på TGF för att äta.

När vi vaknade på söndagen var det sol! Frukost nere i källarvalvet, så fint. Vi vandrar iväg mot Turning Torso, Västra hamnen, Slottsträdgården där vi dricker kaffe. Tillbaka till hamnen och Kallbadhuset där vi äter lunch.

Kvällen avslutas med en pizza på den italienska restaurangen 400 grader.

Semestervecka 2 (11/7-17/7)

Frukost serverades vid åtta på boendet, men innan hade vi tagit en morgonpromenad på de fina små grusvägarna. Sen var det dags att packa in oss i bilen igen och åka vidare.

Vi hade bara åkt en kort sträcka när vi ser den första renen, en ensam fin ren med en enorm krona. Så häftigt att få se en ren så nära och den rusade inte iväg heller när vi stannade till och gick ur bilen.

Nästa stopp blev Vemdalen där vi var in i en affär för att köpa lite gott till kaffet senare. Vi kör vidare mot Vemdalsskalet och Skalpasset och från fjället kom det springade ett helt gäng med renar, lite exotiskt!

Nästa stopp blev vid vackra Klövsjö kyrka där vi njöt av en magisk utsikt över fjället mitt emot.

Fika blev det vid sjön Hårkan och rastplatsen Häggenås, samma ställe som för ett år sedan.

Nu började vi närma oss Wilhelmina där vi bara skulle handla lite mat för kommande dagar. Bara åtta mil kvar till målet.

Så kommer vi fram, äntligen! Lika högt gräs som sist, men så vackert!

Avslutar dagen med en promenad genom byn, solen står fortfarande högt som den gör på kvällen uppe i norr.

Vi tillbringar några fina dagar i Långsjöby, klipper gräs, träffar folk, är på Kvarnträffen dit många gamla vänner kommer till, en kväll är vi på cafekväll i Sionkapellet.

När vi vaknar på torsdagen är det åtta grader och regn. Vi försöker hinna ut mellan regnskurarna och promenera, ibland lyckas vi ibland öser regnet ner. Vi skannar gamla bilder, dricker mycket med kaffe.

När lördagen kommer bestämmer vi oss för att åka söderut igen. Vi bilar ner till Bollnäs där svåger och svägerskan bor. Vi kommer fram mot kvällen och kvällen är så vacker. Maken och jag bor i husvagn tillsammans på gården, en ny upplevelse för oss båda.

Söndagen åker vi till svärmor i Edsbyn. Tillbringar några timmar där och dricker kaffe tillsammans med henne. Sen åker vi tillbaka till Bollnäs igen.

Semestervecka 1 (2/7-10/7)

Det här med semester, vad man längtar efter den! I år var jag ledig i fem hela veckor! Välbehövligt!

Firade semestern med att gå till den Italienska restaurangen La Baracca Rossa i Sannegårdshamnen. Sitta ute och äta och titta ut över vattnet. Nu började ledigheten!

Hade inte planerat så mycket på semestern i år så första veckan blev till att varva ner och bara vara.

De två äldsta barnbarnen kom på lördagen. Så härligt att få vara med dem en dag!

Många promenader i vår härliga skog blev det under den här veckan, flera gånger med kaffe ute i det fria.

En dag åkte vi upp till Vänersborg där vi åt lunch i Skräcklestugan som ligger alldeles vid Vänern. En promenad i Lilla Paris innan det var kafferep hos min äldsta moster. Så roligt att få träffa henne igen!

Det bästa den veckan var nog besöket i Sjövik där vi fick träffa vårt nya lilla barnbarn. Lilla Wilma som föddes den 30 juni! Vi hade med oss de två äldsta barnbarnen också som fick träffa sin nya lilla kusin för första gången.

När söndagen kom var vi uppe tidigt, då startade vi vår långa resa norrut. Första dagen skulle vi åka till Linsell, strax norr om Sveg.

Vårt första stopp blev i Grums där vi plockade fram kaffe och smörgås, gick runt på rastplatsen för att få rört på oss lite.

Nästa stopp blev i Vägsjöfors, mest för att det är så vackert där. En plats jag har har hört talas om hela min uppväxt. En kusin till min mamma bodde (bor) där och jobbade även på herrgården. Mina föräldrar var även där flera gånger och plockade bär i skogarna runt omkring.

Middagen åt vi i vackra Mora! Även där blev det en promenad och ett snabbt besök på marknaden där.

Nu närmade vi oss målet för dagen, men först ett stopp i Noppikoski där vi beundrade vattenfallet.

Framemot 18.30 kommer vi så till den lilla byn Linsell och B&B som vi ska bo på. Ett fint litet hus alldeles vid skogen. En trevlig värdinna som visar oss runt och berättar hur allt fungerar. Endast en gäst till fanns det. Vi promenerar runt i området och njuter av solen som är på väg att gå ner.

Hemresa 14/5 2022

Så var det då dags för hemresa, alltid lika trist. Sista natten bjöd på regn och åska som dundrade runt i bergen. Men när vi vaknade bjöds vi på ett magiskt fågelkvitter. Solen började ta sig igenom de tjocka molnen, det var en helt annan luft än tidigare i veckan.

Tåget gick 7.35, så smidigt när vi bodde så nära stationen.

De olika tågen flöt på bra, lite försening på det första tåget, men vi hann ändå med tåget i Lecco. Fick lite känslan att de väntade in varann de olika tågen.

Hade mycket tid på oss på flygplatsen i Bergamo, men det är skönt att slippa stressa.

Hejdå Italien för den här gången, vi ses snart igen!

Colico 13/5 2022

Sista frukosten som vi kan sitta länge och njuta av, och även av den fantastiska utsikten!

Idag hade vi planerat att ta tåget till Colico. Denna lilla stad var vi till för sju år sedan tillsammans med goda vänner. Då bodde vi på en liten gård i Borgo Erbiola, strax utanför Colico. Men denna gång nöjer vi oss med att besöka marknaden och promenera runt lite i de centrala delarna av stan.

Eftersom Colico ligger längst upp vid Comosjön så är man också närmare alperna och snöklädda bergstoppar, så vackert. Det finns inte de oändliga kullerstenstrapporna som vi har sett i flera av de små byarna som vi har varit i under veckan, Colico är mer plant.

Vi tittade på vindsurfare, seglarskola/båtskola för barn och njöt av att vara tillbaka. Vi köpte lite friterade ostbollar på marknaden som vi smaskade på under tiden.

Väl tillbaka i Varenna och vår lilla lägenhet igen blev det siesta då det blivit så varmt ute. Det var hyfsat svalt inne då vi haft gardinerna fördragna.

Sista kvällen i Varenna, vi tog en promenad till en liten strand, 200 steg ner från vägen. Där satte vi oss och summerade vår vecka. Vi är så nöjda, många härliga utflykter har vi gjort, vi har sett så mycket vackert. Det har fungerat så bra med tåg, skönt att slippa bil.

Det blev en öl med lite tilltugg på det lilla torget vid vattnet innan vi gick tillbaka till vår lägenhet.

Kvällens middag bestod av Burratta med tomatsås gjord av färska tomater med mycket olivolja samtidigt som vi njöt av solnedgången.

Tillbaka till Lecco 12/5 2022

För sju år sedan stannade vi till i Lecco för att äta. Vi var då på väg upp med bil till Colico för att bo där några nätter. Vi hade inte fått med oss våra resväskor och behövde köpa oss något lättare att sätta på oss. Redan då tyckte jag att den lilla staden var så mysig med sin strandpromenad och de små gränderna.

Idag tog vi tåget till Lecco. Det var 25 grader när vi kom dit och nästan ingen vind. Riktigt varmt med andra ord. Vi började med strandpromenaden och njöt av sjön och bergen från en annan vinkel.

Hittade sen in bland gränderna och hittade ett torg med flera serveringar. Vi skulle bara ha lite att dricka, så beställde en öl och en Aperol Spritz. Som på så många ställen här i Italien så får man så mycket tilltugg till, så även denna gång, så det blev som en mindre lunch.

Sen letade vi reda på en mataffär och fick handlat lite mat för de resterande dagar vi har kvar i Varenna. Efter det tog vi tåget tillbaka.

Lite senare när det inte var fullt lika varmt ute tog vi en promenad genom byn och köpte oss var sin glass som vi sen avnjöt i en av alla kullerstenstrappor.

När det är så här varmt så blir jag sällan hungrig, men vi behövde äta något så vi gick till samma restaurang som för några kvällar sedan, den som var så mysig och hade så god mat och låg i en liten smal gränd. Vi beställde bara en tallrik med mixad fisk som vi delade på, räckte gott och väl.

Kvällen avslutades med solnedgången på vår terrass!