Liten utflykt! 13/10 2021

Rya skog ligger som en liten grön oas inklämd mellan tankcontainers, Ryaverket, raffinaderier och gaskraftvärmeverk. Området är ett naturreservat och består av 16 hektar skog och bildades 1928. Här är så rofyllt att promenera, det är som att gå genom en djungelliknande skog. Skogen är känd för sina stora ekjättar, och när de faller får de ligga kvar och multna och bli till näring för bla.a mossor, lavar och en massa insekter.

Det är lätt att gå då det finns fina ramper på flera ställen. Just nu i oktober skiftade skogen så vackert i gult/grönt/brunt.

På ett ställe hade en stor ek rasat och där har de byggt en trappa över.

Rätt som det så tittade solen fram, så vackert när den lyser på alla färger!

Hittade några fler nedfallna träd som vi satte oss på och drack kaffe.

Det blev några sköna timmar i den lilla skogen och kaffet smakade himmelskt där ute i naturen.

Färgsprakande höst 12/10 2021

Jag bor i en mycket vacker stad! Har både hav och skog, bara att välja. När det är så där alldeles extra fint väder så blir det en långpromenad hem, i alla fall till bussen. Börjar turen vid Färjenäs och Kvarnberget, går kajpromenaden bort mot Sannegården.

Njuter av alla färger, solen som värmer, vattnet som kluckar vid kajkanten. Kommer till vackra Slottsberget och kan inte låta bli att gå upp bland alla vackra hus och små gränder.

Utsikten är magiskt när man slutligen kommer upp till toppen.

Sen går man genom gamla Lindholmen och ser många gamla fina hus med små bakgårdar.

Strax nedför backen så väntar min buss hem. En ljuvlig kvällspromenad i vårt vackra Göteborg!

Forts hösthelg…

Söndag

Strålande sol och blå himmel när vi vaknade i Skara. Idag skulle det bli promenad i Skara på förmiddagen.

Så vackert med alla färger, älskar det!

Vår vandring fortsatte till Fornbyn där vi fick se och läsa om de gamla husen där. Jag har varit där en gång tidigare när vi gjorde en resa i Arns fotspår i jobbet.

Förmiddags kaffe stod sen på tur, det blev på ett litet fik alldeles vid domkyrkan.

Ett besök vid den nedlagda järnvägen fick vi inte missa. Därifrån åkte min mormor och morfar många gånger när de bodde i Lundsbrunn tidigt 60-tal. Man kan fortfarande åka tåg till och från Lundsbrunn sommartid och även runt jul.

På hemvägen blev det pizza i mysiga Nossebro. Vi satt vid Nossan och njöt av solen som glittrade i vattnet.

En sån där härlig helg som man har med sig länge. Tänk bara att få sitta ute och äta hela helgen! Nu önskar vi mer soliga dagar i höst!

Hösthelg när det är som bäst! 25-26/9 2021

Lördag

Natten mot lördagen bodde vi på ett litet mysigt hotell i Lidköping, bara sådär. Lidköping har vi inte varit i speciellt mycket så det fanns inget som vi sett där.

Solen sken och himmelen var klarblå när vi vaknade på lördag morgon, en lite längre promenad fick det bli innan vi åkte vidare.

Vi hamnade på Limtorget, så fint ställe, det hade stor betydelse för staden redan tidigt 1500-tal. Husen som nu finns där är från 1800-talet.

Turen fortsatte sen mot Hornborgasjön. Finns många vandringsleder runt sjön och vi hade bestämt oss för att gå Ore backar.

Ore backar är en rullstensås skapad av inlandsisen. En mycket vacker promenad med fantastisk natur. Längst ut möttes vi av ett fågeltorn där vände vi och gick tillbaka.

Sen åkte vi vidare till andra sidan av Hornborgasjön för att äta lunch vid Naturrum. På vägen dit for vi förbi en gård som odlade och sålde pumpor, så klart stannade vi till och köpte lite pumpor.

Efter att ha köpt några pumpor så blev det en mycket god blomkålsoppa vid Naturrum innan vi vandrade ut till Fågeludden ute i sjö och klättrade upp i utsiktstornet.

Dagen avslutades med en fantastisk solnedgång vid Fågeldansen där vi såg tranorna flyga in till Hornborgasjön för att övernatta.

Sista semesterdagen 8/8 2021

Vi började vår semester med att resa iväg redan på lördagen den 10/7. Det regnade nästan hela första dagen, men vi var nöja, vi ju ändå i bilen. Nu idag den sista dagen på semestern så regnar det och åskar. Vi börjar med regn och avslutar med regn.

Men på eftermiddagen klarnade det upp och solen tittade fram mellan molnen, bäst att skynda sig ut. Det blev en promenad på en timma, solen värmde gott!

Men det är skönt att bara ta det lugnt så här dagen innan jobbet drar igång.

Vi har haft en riktigt härlig semester, sett och varit med om mycket. Träffat folk vi inte träffar så ofta. Minnesbanken är påfylld med en massa härliga minnen! Tacksam!

Resdag hemåt 6/8 2021

Sista frukosten i Malmö för denna gången. Även idag satt vi ute och åt på den lilla innergården. Bilden på mig är tagen framför en av Malmös äldsta korsvirkeshus från 1521 och är del av hotellet.

Innan vi packade in oss i bilarna så gick vi till saluhallen och köpte lite gott. Sen bar det av till Möllevångstorget för inköp av färska grönsaker att ta med hem.

Vi passade på att åka in till Kulla Gourmet i Mjöhult och köpa deras goda Parmesanost och olivolja från Italien.

Alldeles bakom Kulla Gourmet ligger Kullamust och passade vi på att bunkrar upp med äpplemust.

Kaffet intogs en liten bit därifrån så att vi skulle klara hemresan.

I fyra veckor har jag haft semester och vi är så nöjda med dessa veckor. Vi har fått möjlighet att åka iväg och se nya platser och även återse för oss gamla platser. Så om några dagar är det vardag igen, men tror att vi måste bli bättre på att hitta på saker på helgerna mer än vad vi har gjort. Behöver se andra vyer emellanåt och själen behöver få sitt.

Kommer så hem igen, så skönt! Mitt hem, min trädgård.

Köpenhamn 5/8 2021

Återigen en sån där varm och skön dag! Åt frukost i en annan innergård som hör till hotellet. Det blev en lång och god frukost.

Tog sen tåget till Köpenhamn. Det är så smidigt att åka tåget och det tar bara ca 40 min.

Vi vandrade Ströget bort och fönstershoppade mest. När vi kommit fram till Nyhavn behövde vi fylla på lite salt och vätska. Satt där med alla andra semesterfirare och myste.

Promenaden fortsatte till slottet Amelienborg och därefter ut till Amalienhaven där vi testade ett danskt vin gjort av krusbär. Annorlunda men läskande.

Vårt mål var nu den lille havsfruen. Vi vandrade på, varmt var det men så kul att semestra tillsammans. Det ena skrattet avlöser det andra. Efter att att ha nått vårt mål var det ju lika långt tillbaka.

När vi kom tillbaka till Nyhavn blev det smörrebröd på ett ställe, så gott det var.

Efter maten började vår väg tillbaka till station och vår tågresa tillbaka till Malmö.

Avslutade dagen på innergården på hotellet där vi dukade upp lite småplock.

En dag i Malmö 4/8 2021

Vi har haft en fantastisk dag i Malmö. Vädret var på topp, runt 20 grader, blå himmel och bara lite vind.

Började dagen med en jättegod frukost på hotellets innergård, så mysigt.

Efter den långa frukosten promenerade vi bort till Möllevångstorget. Gillar deras torghandel, finns massor av grönsaker, frukt och blommor, priset är oftast så låga så man vill ha allt, men inget köptes.

Sen blev det promenad i värmen genom Malmö. Vi gick genom slottsträdgården, Malmöhus slott, såg den lilla utställningen ”Den talande staden”.

Sen blev det lunch på Blå Hoddans servering. Vi valde en makalöst god Laxpuck med ett glas kall Riesling, så gott! Det där oplanerade smakar nog bäst!

Turen fortsatte mot Västra hamnen, där var det mycket folk som hängde, så vi satte oss på en restaurang för att vila benen.

Sen stod Turning Torso på agendan. Vilka fantastiska hus de byggt runt omkring Turning Torso, ett helt litet samhälle, vilken kreativitet.

Promenaden blev segare och segare, vi hade gått långt. Bara ett besök till Saluhallen för att handla lite gott till kvällen.

Nu hägrade sängen på hotellrummet, ååå så skönt det var att ta av sig skorna och bara sträcka ut sig på sängen.

Lite senare tog vi med vår picknick och gick ner till Västra hamnen för att se på solnedgången från första parkett!

Nu hade vi promenerat i stort sett hela dagen, men så mycket vi har sett och så trevligt vi hade haft. Min stegräknare visade 28600 steg när jag var tillbaka på hotellet.

Nu reser vi söderut! 3/8 2021

Vi har en semesterveckan kvar, i alla fall jag, maken har ju ständig semester. Denna veckan har vi bokat in några dagar i Malmö tillsammans med goda vänner.

Startade resan vid 10 tiden och hade bestämt träff med de andra på Mellbystrands bilstrand. Smidigt att köra ända ner till stranden, man har ju hela packningen med sig. Så kul att träffas, mycket skratt och prat med en gång.

Vi hade bokat ett mysigt litet hotell. Alltid svårt att veta hur hotellen är? Vi läser recensioner, kollar priser, tillgänglighet och tittar på bilder. Men känns som att det blev bra! Kvinnan som mötte oss och checkade in oss var mycket trevlig, det bådar ju gott!

Eftermiddagen flanerade vi runt i Malmö, det är så mysigt där! Blev spontant ett glas vin på en charmig uteservering, bara sådär.

Middagen åt vi på Victors på Lilla Torg, så mysigt att kunna sitta ute och äta. Efter middagen promenerade vi ner mot hamnen, men inte ända ner.

Det var en sån där härligt ljummen och vindstilla kväll, känns så roligt att vara tillbaka i Malmö igen!

Juli 2021

Visst hade vi en fin juli månad! Började med en ordentlig värmebölja. Jobbade en vecka in i månaden innan det blev dags för semester. Vi var på konstutställning på Hönö, maken moster ställde ut sina oljemålningar. Firade min semester med att åka båt in till stan.

Redan lördag morgon den 10 juli var det av på semester norr ut i landet. Så klart att den dagen regnade det rejält. Första kaffepausen vid Tveta kyrka späddes kaffet ut ordentligt av regnet.

Vi får meddelande på lördag kvällen att svärmor har ramlat och hamnat på Gävle sjukhus. Vi funderade på om vi skulle få vända och åka tillbaka? Men det behövde vi inte. Kom så till Långsjöby på söndag kväll. Möttes av en trädgård med mycket högt gräs, vi visste vad vi hade framför oss att göra. Elva år sedan jag var där sist, kändes lite märkligt att vara tillbaka.

Vi fick en fin vecka i byn. Många utflykter gjordes, Wilhelmina, Bäsksjö, Kittelfjäll, Borkan, Dikanäs, Storuman, Stensele. Var tillbaka till platser vi varit till när barnen var små. Vi åt färska hjortron varje dag som vi varit på myrarna och plockat. Slogs med mygg, broms, knott och sviarn. Vi träffade släktingar som vi inte sett på länge, vandrade genom byn flera gånger för att riktigt pränta in hur det såg ut nu. Vi hade en fantastisk vecka bara vi i det gamla huset i byn.

Andra semesterveckan var vi till Bollnäs och hängde med svärmor, svåger, svägerskor och syskonbarn. Vi fick också ha närkontakt med hönor.

Vi åkte ner till Göteborg i mitten av veckan. Träffade barn och barnbarn. Badade i både sjö och hav.

Tredje semesterveckan försvann det varma vädret och byttes ut av regn och blåst, vi fick möjlighet att mysa inne och bara vara.

Vi avslutade juli månad med en tripp upp till min barndoms stad där vi träffade min äldsta moster och promenerade genom stan.