Tillbakablick Italien! ”Veckorna med utsikt”

Tittar tillbaka på våra veckor i Italien, vi har fått se så mycket! Helt fantastiskt har det varit!

20191013_183820

Första platsen vi kom till Acqui Terme. Vilken ljuvlig liten plats. B&B bodde vi på och vi var de enda gästerna. Den balkongen med en fantastisk utsikt var magisk, de varma källorna inne i den gamla vackra staden Acqui Terme.

20191013_184345

Andra platsen Alba. Vi bodde även här på ett B&B ute på landet. Här var vi kvar i tre nätter. Massor med hasselnötter runt om i området. Vilka fantastiska utsikter vi fick se, Tryffelfestival, marknader och promenenader, besökte även den gamla staden La Morra med en vinprovning hos Fratteli Revello.

20191013_184853

Nu har vi kommit ner till kusten, till de Liguriska havet. Vi bodde i en lägenhet mitt inne i centrum av Rapallo. Gick vi ner till havet så var det en underbar utsikt. Vi åkte båt till Portofino, och tåg till Vernazza.

20191013_185338

Lucca, den mycket gamla staden stod sen på tur. På vägen dit åkte vi även in till Pisa och beundrade det lutande tornet. Det var en hissnande uppleva att åka upp till vårt hotell, ett gammalt nedlagt kloster, en mycket krokig väg. Men en magisk utsikt! Promenad ner till det lilla centrumet med en vinprovning på väg uppför.

20191013_185716

Sen var det dags för Parma, en av de större städerna i Italien. Fick en vindsvåning bland den övriga befolkningen. Kändes som vi var tillbaka i Paris. Det blev promenader i stan och besökte flera marknader.

20191013_185936

Så kom vi till den sista platsen i närheten av flygplatsen. En vacker ranch vid Lago Maggiore. Där fanns mängder av kastanjer, mycket djur och även där en härlig utsikt. Vi promenerade i byn och åkte till Arona och vandrade längs deras strandpromenad.

En rubrik som vi kan sätta över vår resa var ”Utsikt”! Så mycket vackert vi fick se, det ena stället vackrare än det andra. Inte alls så mycket turister, varmt och gott väder. Vi är så tacksamma!