Vi drömmer om Italien!

Vi har nog alltid drömt om Italien, men mellan dröm och verklighet kan det ibland gå lång tid, det gjorde det för oss. Vår första resa gjorde vi månadsskiftet april/maj 2014. Själva resan startade med att flyget blev inställt, så snopet. Vi fick helt enkelt boka ett nytt flyg nästa dag, boka om hyrbilen och meddela hotellet att vi inte kom den dagen.

Den här resan gick till Sirmione vid Gardasjön. Hade bokat ett litet rum på ett fantastiskt litet familjeägt hotell vid Gardasjöns strand. Vad vi älskade detta ställe! Vi bilade runt i omgivningarna, bl a Gardasjön runt vilket var en fantastisk upplevelse, kärlekens stad Verona och besökte flera vingårdar och fick se och höra om hur vin kom till.

Hotellet vi bodde på

Vi älskade detta ställe så mycket så maj 2015 tog vi med goda vänner och reste tillbaka. Då var vi borta lite längre och bodde på fler ställen. Även denna gången blev det strul med resan, vi fick inte med våra resväskor, de blev kvar i Köpenhamn där vi bytte plan. De kom senare med taxi på natten.

vårt boende i Colico

Vi startade vår resa i Colico, rakt norrut från Milano räknat, vid Comosjön. Några dagar senare åkte vi mot Negrar i Valpolicella området och bodde där på en vingård en natt. Sista stället den resan blev till Lugana söder om Sirmione. Även då besökte vi Verona, cyklade runt i omgivningarna och åt en massa god mat.

I maj 2016 åkte vi min man och jag en långhelg till Rom. En fantastisk resa där vi fick känna historiens vingslag. Bodde centralt så vi kunde gå till alla sevärdheter som vi ville se. Hotellet vi bodde på hade en härlig takterrass där vi avnjöt långa frukostar, det är sånt jag älskar.

Juli 2017 åker vi ner igen, även denna gång med goda vänner. Denna gången blir det Toscana. Första nätterna blir det i vackra Florens, vilken stad!

Vi fortsätter genom ett vackert landskap, besöker en svenskägd vingård, är på en krigskyrkogård, besöker en getfarm och kommer till slut till Montalcino, staden på berget.

Vi bor på en liten gård ute på landet, så behöver bilen om vi ska besöka något då det är för långt att gå. Men en vingård besöker vi på gångavstånd. En soffa utplacerad med en magisk utsikt över Toscana. Där blir vi bjudna på gårdens viner samtidigt som vi njuter av utsikten.

Vi besöker även Siena en vacker gammal stad, känd för sin hästkapplöpning, är på marknaden i Montalcino och badar i poolerna på gården vi bor på.

Efter några dagar beger vi oss mot Livorno, vi bor i en liten lägenhet med en härlig balkong. Här badar vi för första gången i havet eftersom vi nu bor på kusten. Långa promenader in till Livorno. Njuter av solnedgång på första parkett. Äter på en härlig fiskrestaurang på stranden samtidigt som vi ser solen gå ner. Vi besöker även Pisa och tittar så klart på det lutande tornet, har picknick vid djävulsbron Ponte Della Maddalena utanför Lucca.

I oktober 2019 gör min man och jag en roadtrip under två veckor i Piemonte området i Italien. Även denna gången blev våra resväskor kvar vid flygplansbytet, denna gång fick vi vänta på väskorna i två dygn innan vi fick dem. Det var mycket vi såg och upplevde på den resan. Piemonteområdet var ju outforskat för vår del, vi älskade det från första stund. Något som kan sammanfatta denna resa är ordet ”utsikt”. Vi började i Acqui Terme, staden med de varma svavelhaltiga källorna. Vi åkte vidare mot Alba och en gammal gård utanför stadskärnan. Vi var till La Morra, besökte flera vingårdar, såg utsikter som vi aldrig sett förut.

Vi åkte till Rapallo som låg alldeles vid kusten, besökte Portofino med båt och Vernazza med tåg.

Vi åkte vidare mot Toscana och såg bl a det lutande tornet i Pisa, den gamla staden Lucca och bodde på ett gammalt kloster högt upp utanför staden Lucca.

Ett natt bodde vi i under takåsarna i Parma och till så slutligen sista anhalten för vår resa, Dormelletto. Vi bodde på en hästgård ovanför staden med en fantastisk utsikt över sjön Lago Maggiore.

Fantastiska resor var och en på sitt sätt. Så kom ju Corona och Italien blev ju särskilt drabbat, särskilt de norra delarna. Så vi får fortsätta att drömma och längta dit. Men så tacksamma för de resor vi fått göra!